neděle 17. srpna 2014

Dokáže želva přežít v naší přírodě? Vlastní zkušenost! - Inka

Dokázala by Bobina Tartalja (a každá další suchozemská želva) přežít v naší přírodě?
Toto je otázka, kterou si asi klade každý chovatel a já jsem na ni bohužel (bohudík) získala odpověď. Anodokáže. Samozřejmě závisí na želvě, jak je zdravá, jak je silná, jestli je průbojná, atd. Ale ano, je to možné. A rozhodně nedoporučuji jen tak želvu do naší přírody pouštět - je to nezodpovědné. Pokud už želvu nechcete, darujte ji někomu nebo ji prodejte zodpovědnějšímu chovateli.

Moje rodina vlastní statek poblíž Svitav, kam jezdíme na víkendy, na prázdniny, atd. Já tak s sebou beru i želvy a tak jsem jim tam samozřejmě postavila ohradu, ve které je můžu pustit venku. Tenkrát jsem měla jen Bobinu Tartalju, kterou jsem nechala s matkou, která tam zůstávala na víkend, protože jí tam je nejlíp – má tam větší prostor, čerstvou potravu, slunce, atd.
Matka z víkendu přijela bez želvy. Když mi to oznámila, brečela jsem. Bobina přelezla dvoupatrovou zeď z cihel a ztratila se. Po dalších několik týdnů jsme prohledávaly celý dvůr, každý kout, kam se mohla schovat, obrátily jsme hromady sena, každý kýbl, každou nádobu. Už jsme začaly přemýšlet o nejhorším, máme na dvoře žumpu, co když vlezla tam a spadla do ní… No prostě jsem se se želvou rozloučila.

Bobina.

Uběhlo léto a začal podzim, já stále myslela na chudáka Bobinku, pořád jsem přemýšlela, že tam někde je, že žije spokojeným životem volné želvy, ale bála jsem se, co se stane v zimě. I kdyby se jí podařilo úspěšně zazimovat, určitě ji sežerou myši, je jich tam tolik…

V zimě už jsem přestala doufat. Terárko jsem vyklidila, uložila, neměla jsem ale to srdce ho vyhodit. A udělala jsem dobře, protože 31. 1. 2013 v něm na mě čekaly dvě nové želvy! Bratr už několik měsíců toužil po agamě a matka se rozhodla, že mu ji teda pořídí. Při hledání chovatele narazila na nelegálního prodejce želv dovežených z ciziny. Jela se tam podívat s tím, že zavolá policii, ale když uviděla ty podmínky, ve kterých tam byly, musela jich co nejvíc zachránit. Měla u sebe ale jen dva tisíce, za které pořídila roční sourozence želvy čtyřprsté ( ZDE ). Policii nezavolala, protože od něj koupila, ale řekla o něm známému. Myslím, že už želvy neprodává.

Leopold a Poldice.

Takže jsem terárko zase oživila, dala do něj hobliny, písek, lampy, želvy, salát… a bylo. Na Bobinu jsem nezapomněla, ale aspoň jsem teď měla Leopolda Poldinku.
O měsíc později potom brácha dostal slibovanou agamu, o které později taky napíšu článek. Je to super chytré a přítulné zvíře, jehož jediná chyba je to, co žere – švábi. Ale má to v pokoji bratr, tak ať si žije, jak chce.

V létě jsme opět jezdili na chalupu, cihlovou ohradu jsem o dvě patra zvedla, aby želvy určitě neutekly a každou noc je dávala domů, čistě pro případ. V červenci jsem ale jela bez želv, nevím už proč. Jely jsme s oběma rodiči a rodinnou známou, která v zimě toho roku přišla o manžela, takže jsme ji tak nějak přijali k nám, aby měla trochu rozptýlení. Mamka onemocněla, ale otčím měl nějakou práci, takže nemohl odjet domů, takže jsme zavolali syna té známé, o dva roky staršího kluka, než jsem já. Ten velice ochotně přijel, my se s matkou mezitím sbalily. Ještě jsme si dali oběd a že teda pojedeme.

U vchodu do dveří je ta zídka. Bohužel Balip neumí kvalitně fotit :D

Náš statek je typické venkovské stavení u tvaru U se dvorem, uprostřed krátké strany je průjezd do dvora. Filip zaparkoval před barákem. Otčím se mu snažil dát nějaké peníze za benzín, že pro nás dojel, ale Filip si je nechtěl vzít, tak se otčím rozhodl, že mu je dá do auta, aby s nimi musel odjet. Jenomže Filip měl auto zamčené, s čímž otčím nepočítal, a tak se musel vrátit. A po cestě zpátky v tom kamenitém a hliněném průjezdu uviděl kámen, který se hýbal, tak se k němu sehnul…ano, byla to želva. Dneska děkujeme všemu možnému nadpřirozenu, že mamka tenkrát onemocněla, že Filip musel přijet, že si nevzal peníze, že měl zamčené auto… kdyby se toto všechno nestalo přesně tak, jak se to stalo, želva by nepozorovaně prošla na dvůr a tam se schovala do trávy a my bychom ji nikdy nenašli.

Bobina Tartalja se vrátila 6. Července 2013 a od té doby žije v terárku s Leopodlem a Poldinkou. Leopold je jediný sameček, což je moc dobře, protože spolu nebojují, ačkoliv má někdy tendence Bobinu pářit, což samozřejmě mezidruhově nejde a Bobina má tendence ho u toho kousat, ale jinak jsme bez problémů.
Bobina Tartalja přežila ve volné přírodě téměř celý rok, krmila se zřejmě na spadlém ovoci, zimovala v nějaké hromadě listí a v létě se hold šla podívat na čerstvé pampeliškové listy na dvoře, než byla chycena. Je ze všech tří největší, nejsilnější, nejlíp si dovede najít potravu, nejvíc jí sní a nejlépe prospívá, má nejhezčí krunýř a je nejšikovnější. Téměř určitě kvůli tvrdému výcviku, který jí dal život v divočině, je z ní teď takový malý Želví ninja. Ale Leopold a Poldinka se od ní velice aktivně učí, takže budu mít želví trio, které ovládne svět! 


Bobina při nálezu. Nikdo nevěřil!

Žádné komentáře:

Okomentovat